Je bekijkt nu de pagina: Blogs » Het lot van Nora Lindell – H. Pittard

Het lot van Nora Lindell – H. Pittard

Het echte leven

Boekrecensie ‘Het lot van Nora Lindell’ – H. Pittard

Het lot van Nora Lindell is de debuutroman van de Amerikaanse schrijfster Hannah Pittard (1978). Eerder verscheen werk van haar in 2008 Best American Short Stories. Dat schept verwachtingen. Maakt Pittard ze ook waar?

De zestienjarige Nora Lindell wordt vermist. De verdwijning zal een diepe impact hebben op haar buurjongens die verward achterblijven in het provinciestadje.
De jongens zijn geobsedeerd door het lot van het mooie meisje en blijven hun hele leven over haar fantaseren. Tegelijk richten ze zich op het zusje Sissy. Zij is er nog wel maar blijkt net zo onbereikbaar als Nora. Of toch niet voor iedereen?

DIT IS ONS LEVEN
We volgen de jongens die zich ontwikkelen van pubers tot volwassen mannen die uiteindelijk ingehaald worden door het echte leven. Hier en daar gaat dit gepaard met grof en expliciet taalgebruik. Het is knap hoe Pittard die verschuiving van een leven als puber naar dat van een volwassen man beschrijft. Zoals het in het echte leven gaat. Op een dag besef je dat je volwassen bent. ‘Aan het eind van de dag is het heel eenvoudig, niet ingewikkeld om toe te geven dat dit ons leven is. Dit is ons thuis. Hier zijn het raam en het gordijn en het eerste herfstblad.’

DIEPMENSELIJK VERLANGEN
Nora staat symbool voor een wereld waar de realiteit er niet toedoet. Daarmee raakt het boek aan een diepmenselijk verlangen naar een leven waar alles volmaakt is, waar je de sleetse werkelijkheid van het bestaan van je af kunt schudden.
Er zijn twee verhaallijnen in het boek die met elkaar verweven zijn. De ene volgt het leven en de gedachten van de jongens, de ander volgt het leven van Nora, hoe haar leven er uit zou kunnen zien als ze nog in leven zou zijn.
Opvallend is het collectieve perspectief van de jongens. Ondanks dit perspectief komen de verschillende karakters goed uit de verf. Er wordt in de wij-vorm geschreven en gefantaseerd over het lot van Nora. ‘We sloten onze ogen en stelden ons zowel Nora als onszelf voor, over tien, twintig jaar.’

MEESLEPEND
Verschillende scenario’s worden uitgewerkt; ze is gevlucht en heeft een nieuw bestaan opgebouwd in de woestijn, ze is in India terechtgekomen … Als lezer weet je dat het om een fantasie gaat. Ook weet je dat een wij-perspectief niet in overeenstemming is met de werkelijkheid en toch zie je Nora voor je. Dat is de verdienste van de schrijfster die het vertellen uitstekend beheerst. Ze maakt de hoge verwachtingen grotendeels waar. Door de afwisseling tussen het lot van Nora en het leven van de jongens wil je steeds verder lezen.
Het staat buiten kijf dat Pittard meeslepend kan schrijven en dat er weinig op haar stijl valt aan te merken. Een minpunt is wel dat het verhaal weinig emoties oproept en dat terwijl het om een emotioneel heftige gebeurtenis gaat. Dat heeft wellicht te maken met haar strakke stijl en met het feit dat de auteur speelt met het genre. De fantasie die in het verhaal een rol speelt, zorgt bij de lezer voor een bepaalde afstand zodat de lezer zich niet meer zo druk maakt over wat er nu echt met Nora is gebeurd. Wat overblijft is het ‘besef dat dit – dit, overal om ons heen – ons leven is.’

H. Pittard, Het lot van Nora Lindell, 2011, Uitgeverij Podium Amsterdam, 251 pagina’s, ISBN 978 90 5759 434 2, € 19,50

Geef een reactie